Kreatin bivirkninger

Rigtig mange folk er selvfølgelig skeptiske med hvad de putter i munden og et af de oftest stillede spørgsmål er derfor om kreatin har bivirkninger! Rigtig mange tror at det kan medføre hårtab, problemer med at få børn og andre bivirkninger som man hører om i bodybuilding miljøet.

Lad os dog slå fast med det samme at kreatin ikke er ligesom ulovlige anabolske steroider og derfor heller ikke har disse alvorlige bivirkninger. Det er vel nok et af de mest gennemtestede kosttilskud gennem de sidste mange år.

Ingen seriøse bivirkninger ved kreatin

Der er indtil videre ikke fundet nogle seriøse kreatin bivirkninger gennem mange års research. Den eneste “negative” ting der er fundet er listet herunder:

1) Man kan risikere at “tage på i vægt” da kroppen binder mere væske. Det er dog ikke fedt du tager på, og det vil hurtigt gå væk igen. For bodybuildere og folk der gerne vil se større ud er dette faktisk positivt!

2) Man kan risikere dårlig mave og hovedpine. Forskning gav 175 personer enten 10g kreatin eller placebo i gennemsnitlig 310 dage. 3 personer måtte stoppe med kreatin pågrund af maveproblemer og hovedpine. Disse 2 bivirkninger kan dog mindskes ved at tage mindre af gangen, samt huske at drikke masser vand. (KILDE: Groeneveld, G.J., Beijer, C., Veldink, J.H., Kalmijn, S., Wokke, J.H.J., & van den Berg, L.H. (2004). Few adverse effects of long-term creatine supplementation in a placebo-controlled trial. International Journal of Sports Medicine, 25

Der findes også mange myter og anekdoter om kreatin bivirkninger som dog er blevet modbevist i forskning.

MYTE 1) Folk siger at kreatin giver kramper.

Dette var den første bivirkning som medierne fandt interessant og den er derfor rimelig sejlivet. Der er dog lavet research på dette gennem et 3 år lang forsøg på amerikanske football spillere, og her fandt man ingen tegn på at kreatin skulle kunne forårsage kramper (kilde: Greenwood, M., Kreider, R.B., Melton, C., Rasmussen, C., Lancaster, S., Cantler, E., Milnor, P., & Almada, A. (2003). Creatine supplementation during college football training does not increase the incidence of cramping or injury. Molecular and Cellular Biochemistry, 244, 83-88

MYTE 2) Kreatin er farlig at tage i længere tid.

Der er lavet et forsøg som har vist at der ikke lader til at være nogle kreatin bivirkninger selvom man tager det hver dag i lang tid. (KILDE: Mayhew, D.L., Mayhew, J.L., & Ware, J.S. (2002). Effects of long-term creatine supplementation on liver and kidney functions in American college football players. International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism, 12, 453-460

Konklusionen er klart at kreatin ikke er farligt. Dog skal du huske at købe et rent produkt fra en anerkendt forhandler så du er sikker på at der ikke er diverse urenheder eller andre ting tilsat. Vi anbefaler disse kreatin tilskud