Kreatin Kur – Kreatin Indtagelse

Mange spørger efter en Kreatin Kur eller i det mere almindelige sprog Kreatin Indtagelse.

En kreatin kur er i bund og grund bare en periode hvor man indtager kreatin på den mest optimale måde så kroppen når sit mætningspunkt og man mærker en klar fremgang med sin træning.bc-12589

De fleste kreatin kure er i dag fjernet fra diverse hjemmesider da forhandlere af kreatin i Danmark max må anbefale 3g kreatin indtagelse dagligt for at få produkterne godkendte til salg i Danmark.

Der er imidlertid bred enighed om hvordan man bedst indtager kreatin og hvordan en kur forløber optimalt. Vi vil her give de grundlæggende regler for en kreatin kur. Husk dog at du ikke får meget ud af creatin hvis du ikke får nok protein, så hvis du ikke får nok protein gennem din almindelige kost så køb noget proteinpulver.

Uge 1 i en Kreatin kur

Den første fase er en Loading Fase hvor man så at sige fylder sin krop hurtigt op til mæthedspunktet. I denne første fase tager man ca. 20g kreatin dagligt fordelt i 4-5 små doseringer. Ideen er at man hurtigere får sine kreatin depoter i kroppen fyldt op, selvom meget at kreatinen også går til spilde. For at kroppen kan optage det endnu hurtigere kan det anbefales at blande kreatin sammen med noget druesukker. Getbig.dk har et godt tilbud på kreatin og druesukker som sikre optimal optagelse hurtigst muligt.

Uge 2-8

Efter den første uge er dine kreatin depoter i kroppen fyldt op og de skal nu bare vedligeholdes. Dette gør man ved at tage 4-6 g hver dag (også på de dage du ikke træner). Denne dosering kan du godt tage på én gang.

Uge 9-10

Nogle anbefaler at man ind imellem holder en kort pause med kreatin da de mener at kroppen måske nedregulerer sin egen produktion af kreatin hvis den vænner sig til at blive “fodret” med det i store mængder hver dag. Der er dog ingen videnskabelig belæg for denne “lomme filosofi”, men hvis du vil være på den sikre side kan du her holde 2 ugers pause, hvorefter du starter ved uge 2-8 igen. Der er ingen grund til at køre endnu en loading fase hvis du kun har holdt 2 ugers pause – Hvis du holder mere end 4 ugers pause vil jeg dog anbefale en ny loading fase.

NOTE OM LOADING FASEN: Det er ikke nødvendigt at køre loadingfasen (uge 1) – Den eneste grund til at køre denne er for at få resultater hurtigere. Hvis du oplever lidt maveproblemer vil jeg springe den over og bare gå direkte til uge 2.

Få mere ud af din kreatin indtagelse

For at få det maksimale ud af din kreatin kur er det vigtigt at følgende punkter overholdes:

1) Drik masser af vand (minimum 2 liter dagligt)

2) Sørg for at få nok protein hver dag, enten gennem almindelig mad eller gennem et godt proteinpulver.

3) Hold maksimalt 60 sekunders pause mellem hver sæt. Kreatin mister effekten hvis du står og snakker flere minutter. Der kræves hård træning!

4) Brug Mikroniseret kreatin sammen med Druesukker

God fornøjelse med din Kreatin Kur :-)