Protein Kreatin – Hvad er forskellen

Mange tror fejlagtigt at protein og kreatin er det samme og derfor køber de kun enten proteinpulver eller kreatin. Faktum er dog at protein og kratin gør 2 vidt forskellige ting, og at man opnår en synergi effekt (forbedret effekt) ved at tage begge dele samtidig.

Protein vs Kreatin kort fortalt

Kort fortalt er dit proteinbehov det vigtigste at få dækket. Protein er det som gør at dine muskler kan vokse, og det er derfor vigtigt at du får dækket dit proteinbehov hver dag. De fleste er enige om at man har brug for ca. 2g protein dagligt pr. kilo kropsvægt (heri er inkluderet dit almindelige mad) hvis man træner intenst og vil være på den sikre side. Heraf får du klart det meste protein gennem din almindelige kost, men hvis du kan se at du ikke får nok er det en god ide at dække det RESTERENDE behov med noget kvalitets proteinpulver.

Hvis du ikke får dækket dit proteinbehov får du IKKE ret meget ud af at tage kreatin.

Kreatin går ikke direkte ind og opbygger dine muskler. Kreatin omdannes til kreatinfosfat og virker derfor bedst ved intensiv træning som ekstra energi. Når du tager kreatin kan du træne hårdere og får mere styrke – Det kræver at du IKKE tager ret lange pauser mellem dine sæt (maksimalt 60 sekunder) hvis du vil have den optimale effekt af kreatin.

Skal man vælge protein / kreatin?

Det er egentlig ikke et valg mellem protein eller kreatin. Begge produkter er gode at tage hvis man ikke får nok protein gennem sin almindelige mad, og gerne vil kunne træne hårdere og derved få bedre resultater.

De fleste som træner seriøst og vil sikre sig at få det optimale ud af deres træning tager altså både proteinpulver og kreatinpulver samtidig.

Hvis du vil være sikker på at få noget i god kvalitet anbefaler vi:

Whey proteinpulver og Mikroniseret Kreatinpulver – Vær opmærksom på at nogle sælger billig kreatin som typisk er krystalliseret hvilket ikke optages ret godt og giver ofte mave problemer.